Tilbage til Menu
Forvandlet Indefra og Ud
af Josef Prince

Derfor er der nu slet ingen fordømmelse for dem, der er i Kristus Jesus.
For livets Ånds lov i Kristus Jesus har frigjort jer fra syndens og dødens lov.
Romerne 8:1-2.

Lad os i dag se på det græske ord for omvendelse – metanoia . Meta betyder "ændring", mens noia er fra ordet nous, som betyder "sind". Så metanoia eller omvendelse betyder "en ændring af sind."

Hvorfor er det vigtigt at ændre mening? Simpelthen fordi rigtig tro altid fører til rigtigt liv.

Når du tror rigtigt på Guds nåde, på din retfærdighed i Kristus, og hvordan du er kaldet til at blive adskilt til hellighed, ændrer alt sig! Hans kærlighed rører dig i de dybeste fordybninger af dit hjerte, og du begynder at opleve transformation indefra og ud.

Det er nådens revolution i aktion. Du begynder at leve over nederlag og oplever varige gennembrud, fordi kraften til at bekæmpe enhver fristelse ikke er udefra, men indefra. Det er ikke betinget af din viljestyrke; det er betinget af Helligåndens kraft, der lever mægtigt og aktivt i dig og vidner om de evangeliske sandheder, du tror på.

Dette dyrebare vidnesbyrd, jeg modtog fra Robert, bekræfter dette punkt på gribende vis:

Jeg er en præst i North Carolina, som prædikede at leve rigtigt og prøvede at leve rigtigt og gøre mere og mere for at tjene Jesus. Men jeg havde også en femten år lang kamp med afhængighed af spyttetobak. Jeg stod selv på prædikestolen en søndag og bekendte min afhængighed. Jeg holdt en dåse tobak op og sagde, at jeg, som David gjorde mod Goliat, ville skære dens hoved af og fodre dens krop til fuglene.

Fuld af anger fortalte jeg folk, at jeg havde besluttet mig for at lægge afhængigheden væk, og mange kom til alteret den dag for også at slippe deres afhængighed. Jeg var dog tilbage på min inden for en uge og følte stor fordømmelse. Jeg kæmpede og kæmpede, holdt op og holdt op, igen og igen.

Til sidst gav en ven mig noget af pastor Princes undervisningsmateriale. Jeg var overrasket over, hvad jeg hørte og læste, for jeg havde aldrig hørt evangeliet forkyndt på denne måde. Jeg vidste, at det var sandhed, og det begyndte at sætte mig fri. Jeg hørte pastor Prince prædike en prædiken, hvor han sagde, at løsningen var at holde op med at prøve at vinde på egen hånd og at bekende over for Herren: "Herre, jeg kan ikke, men du kan."

Dette blev mit motto, og jeg holdt op med at prøve at holde op med at bruge tobak. Jeg blev ikke længere begravet under skyld og fordømmelse. Jeg troede og bekendte, at selvom jeg kæmpede med denne tobaksvane, elsker Gud mig stadig ikke mindre, og at Jesu færdige værk stadig gavner mig.

Jeg kan nu bevidne, at jeg har været tobaksfri i mere end et år. Hver gang en trang dukker op, siger jeg til Herren, at jeg ved, at hans nåde, og hvad han har til mig, er meget bedre end tobak, og trangen forsvinder.

Pris Gud! Dette budskab om ufortjent gunst har ændret mit liv og min tjeneste. Jeg prædiker og lærer nåde, hver gang jeg træder ind på prædikestolen! Tak være Gud og tak, pastor Prins.

Min kære læser, uanset hvor længe du måtte have kæmpet med en dårlig vane, vil jeg gerne have, at du skal vide, at det aldrig er for sent at invitere vor Herre Jesus og hans nåde ind i din situation. Det er aldrig for sent at vende tilbage til hans nåde, den eneste kraft, der kan give dig permanent transformation indefra og ud.
Til Dag 26
OP